Tuesday, May 31, 2011

Perbezaan Antara Yang Berilmu Dengan Yang Jahil

Seorang guru bertanya kpd seorg murid yg senior, berbadan besar tetapi agak kurang cekap belajar.
"Siapa yg menjadikan kamu?"
Murid itu bangun dgn malas sambil menoleh ke kiri dan ke kanan seolah-olah meminta bantuan kawan-kawannya.
"Siapa yg menjadikan kamu?" guru bertanya lagi. Kali ini dgn suara yg lebih tegas.
"Ibu bapa saya!" jawab murid itu, tersengih-sengih.
Seluruh kelas mentertawakannya. Guru itu bertanya kepada murid lain pula. Murid ini bertubuh kecil dan baru mendaftar di kelas tersebut.
"Sesungguhnya Allah yg telah menjadikan saya, membentuk tubuh badan saya dengan baik dan sempurna," jawab murid itu dgn yakin.
"Apa dalilnya?" tanya guru itu lagi.
"Firman Allah yg bermaksud, sesungguhnya kami telah menjadikan manusia itu sebaik-baik bentuk kejadian," jawabnya dgn jelas dan lancar.
"Dia lebih kecil dari kamu dan kamu pula lebih awal belajar daripadanya. Kenapa kamu tidak dapat menjawab dgn baik?"tanya guru itu kpd murid pertama tadi.
"Saya sudah tua. Sebab itu saya lupa siapa yg menjadikan saya. Budak itu masih muda, tentulah dia masih ingat siapa yg menjadikannya."
Mendengar jawapan itu guru tersebut tertawa bersama-sama murid-murid lain. Sekali lagi kelas itu riuh rendah.

************************************************************************************
ORANG YG BERILMU ITU TETAP HIDUP SESUDAH MATI, WALAUPUN JASADNYA SUDAH DITELAN BUMI.

ORANG YG BERAKAL ITU BERFIKIR APABILA IA DIAM, DAN APABILA BERKATA IA BERINGAT-INGAT, APA YG DILIHAT PULA MENJADI PELAJARAN.

******************************************************************HUKAMA'*********

No comments: