Monday, June 6, 2011

usaha tangga kejayaan

Seorang pelajar diberi tiga soalan oleh gurunya sebagai kerja rumah. Keesokan harinya, dia dtg ke kelas dan menyerahkan dua jawapan sahaja. Guru itu meminta jawpan ketiga tetapi pelajar itu hanya mendiamkan diri.

Guru bertanya sekiranya dia perlukan bantuan tetapi pelajar itu minta dilanjutkan tempoh menjawab kerana yakin dia boleh menjawabnya.

Pada hari kedua dia gagal lagi menghantar jawapan kepada soalan ketiga itu dan minta tangguh lagi.

Guru mmenawarkan diri utk menunjukkan jalan kerja tetapi pelajar itu menolak dgn baik dan memberi alasan bahawa dia boleh menjawabnya sendiri.

Pada hari ketiga, pelajar itu datang dengan wajah berseri-seri. Dia menyerahkan jawapan soalan ketiga dengan rasa puas kerana mampu menjawabnya sendiri. Apabila gurunya menyemak jawapan itu ternyata ianya tepat. Guru itu memuji pelajar tadi dan menggalakkannya utk mencuba lagi soalan2 yg lebih rumit. Nasihat guru diterima dgn baik dan pelajar itu berusaha sendiri sehingga berjaya.

Perkara susah menjadi senang,
Setelah dicuba berulang-ulang,
Takkan tercapai segala cita,
Jika kesabaran tiada di dada.

************************************************************************************
Belajar di waktu kecil laksana mengukir di atas batu, belajar sesudah dewasa laksana mengukir di atas air. Apapun situasi pembelajaran, usaha dan sabar harus jadi pegangan.

No comments: