Thursday, June 9, 2011

Amalan Itu Adalah Harta

Seorang tua mempunyai sebidang tanah. Tanah itu diusahakan bersama-sama anak2nya. Tidak lama kemudian org tua itu jatuh sakit. Dia sempat mengumpulkan anak2nya utk berwasiat.

"Anak2 ku. Ayah rasa masa ayah sudah tiba. Ayah akan tinggalkan dunia ini selama-lamanya. Ayah tinggalkan kamu sebidang tanah. Di tanah itu ada tersimpan harta yg banyak. Bila ayah mati nanti, carilah harta itu. Semoga kamu semua dapat harta itu dan hidup bahagia."

Setelah org tua itu meninggal dunia, anak2nya mula ke kebun dan mencangkul tanah dgn harapan utk menjumpai harta yg terpendam. Mereka mencangkul dan menggali setiap inci tanah. kemudian mereka menanam berbagai2 pokok. Semakin hari tanaman mereka semakin subur dan membesar tetapi harta yg mereka cari tidak dapat ditemui.

Mereka mengeluh kepenatan. Sambil berehat mereka memandang ke arah pokok2 dan tanaman mereka yg subur itu.

"Abang rasa abang tahu apa maksud aruah ayah dulu," kata si abang. "Harta yg ayah maksudkan itu ialah apa yg kita usahakan setiapa hari. Kita cangkul, tanam dan sekarang tanaman kita akan mengeluarkan hasil."

"Jadi?" Sampuk si adik.

"Jadi hasil2 ini berpunca dari bumi. Semua ini tidak akan berhasil kalau kita tidak usahakan bersama-sama. Inilah yg ayah maksudkan harta."

Mereka semuanya faham maksud ayah mereka dan mengucapkan rasa hormat terhadap aruah ayah mereka itu. Si abang kemudian menulis "Amalan Itu Adalah Harta" dan di gantung di pintu rumah mereka.

************************************************************************************
Bangsa yg tidak percaya kepada kekuatan dirinya sendiri tidak akan dapat berdiri sebagai bangsa yang merdeka.
.....................................................................................................................................Sukarno

No comments: