Thursday, June 9, 2011

Harun Ar-Rashid

Pada suatu hari Khalifah Harun Ar-Rashid tiba ke Madinah, kota di mana Rasulullah dimakamkan. Ketika itu Imam Malik juga ada di sana. Beliau adalah seorang imam yg agung, terkenal dgn kitab hadith "Al -Mautta" hasil karangannya. Kitab itu turut diajar kpd orang ramai. Khalifah Harun Ar-Rashid tertarik utk turut belajar. Baginda menghantar seorang utusan menemui Ima Malik utk menyampaikan hasrat baginda itu.

Apabila utusan itu menerangkan maksud kedatangannya, Imam Malik menjawab,"sampaikan salam saya kpd Amirul-mu'minin dan sampaikan kpdnya; sesungguhnya ilmu itu dicari oleh org yg memerlukannya, bukan ilmu itu dtg mencarinya."

Pesanan itu disampaikan kpd Khalifah Harun Ar-Rashid.

Tidak lama kemudian Imam Malik berkunjung ke kediaman Amirul-mu'minin. Baginda terus bertanya," aku telah menghantar utusanku kpd engkau, mengapa kau engkar perintahku?"

Imam Malik menjawab dgn tenang. "Sebenarnya, patik mahu Amirul-mu'minin memuliakan ilmu dan mengagungkannya sehingga Allah meninggikan darjatnya."

Jawapan itu difahami oleh baginda. Lalu, baginda turun dari takhtanya dan berjalan bersama-sama Imam Malik menuju ke rumah beliau utk mempelajari kitab Al-Mautta. Setibanya di rumah Imam Malik, baginda duduk di atas sofa yg lembut.

Imam Malik memulakan bacaan kitabnya sambil berkata, "wahai Amirul-mu'minin, patik dapati semua ahli ilmu di negeri kami sangat memuliakan ilmu dan tawadhu' kepadanya."

Mendengar kata-kata Imam Malik, baginda pun turun dari sofa dan duduk di samping Imam Malik.

************************************************************************************

Harga seseorang adalah dgn ilmu pengetahuannya. ....................................Ali Ibnu Abi Talib.

Kemenangan dan kemuliaan itu tidak akan didapati kecuali dgn ilmu dan amal..............
Imam Ghazali

No comments: