Saturday, June 11, 2011

bekerja utk orang ramai

Kaisar Anu Sharwan, seorg raja Parsi yg suka meninjau2 kampung2 di negerinya. Suatu hari, sedang baginda meronda ke sebuah kampung, baginda ternampak seorg tua sedang menanam pokok zaitun. Baginda kehairanan dan berfikir dlm hati. Mengapakah org tua itu menanam pokok zaitun, sedangkan usianya sudah lanjut? Sudah pasti dia tidak akan dapat merasa hasilnya.

Baginda mendekati org tua itu dan berkata," Hai org tua, bukan ini masanya kamu menanam pokok zaitun. Kerana pokok ini lambat besar dan lambat berbuah, sedangkan engkau sudah tua."

Org tua itu menjawab dgn tenang.

"Wahai raja yg mulia, sesungguhnya org2 tua kita dulu yang menanam pokok dan kita yang merasa buahnya. Jadi, patik tanam pokok ini untuk generasi akan datang."

Mendengar jawapan itu, Anu Sharwan memerintahkan pengiringnya utk memberikan org tua itu beberapa keping wang emas. Org tua itu menerima dgn wajah manis dan penuh hormat.

"Tuanku, lihatlah. Betapa cepat tanaman patik ini berbuah," kata org tua itu. Dia menunjukkan wang emas tersebut sambil tunduk dan bersopan.

"Berikan beberapa keping lagi,"titah baginda.

Diterimanya juga dgn gembira. Kemudian org tua berkata,"semua pokok berbuah setahun sekali, tetapi pokok yg patik baru tanam ini berbuah dua kali."

"Beri lagi!"titah baginda. Kemudian raja beredar dari situ. Kalau ditunggu lagi tidak cukup rasanya wang emas yg dibawa baginda utk dihadiahkan kpd org tua yg bijak itu.

Pengajaran cerita ini adalah, agar setiap org harus bekerja bukan utk kepentingan diri sendiri sahaja. Barulah negara akan maju dan berjaya.

***********************************************************************************

kemenangan itu beserta sabar. kelapangan itu beserta kepayahan dan sesungguhnya beserta kesusahan itu ada kesenangan.
***** Al-Hadith

No comments: