Wednesday, June 15, 2011

Orang Yang Bijak

Seorang saudagar menyuruh anaknya merantau dan menguruskan perniagaan di tempat yg jauh. Ini bermakna dia terpaksa menempuh pelbagai kesukaran. Timbul kekhuatiran dan kecurigaan anak saudagar itu, bimbang akan keselamatannya di rantauan. Oleh kerana perintah ayahnya itu tidak boleh dibantah, anak saudagar pun menurut arahan ayahnya.

Pagi itu cuaca cerah. Sudah jauh dia berjalan tetapi belum juga sampai ke tempat yg dituju. Hatinya berdebar dan bimbang.

Apabila dia merasa letih, anak saudagar itu berhenti sebentar. Kemudian dia meninjau tempat yg sesuai utk berlindung di waktu malam nanti. Tiba2 dia ternampak seekor serigala yg sangat tua. Ia kelihatan amat letih, kelaparan dan tidak berdaya utnuk bergerak. Tidak jauh dari situ pula ada seekor harimau. Ia sedang melapah seekor binatang yg agak besar. Apabila kenyang, harimau itu beredar meninggalkan sisa makanannya di situ.

Apabila serigala melihat situasi itu, ia tidak berlengah lagi, berusaha utk berjalan utk mendapatkan sisa2 makanan harimau tadi.

Peristiwa itu memberi pengajarn kepada anak saudagar. Sedangkan serigala yg tidak berdaya itu boleh mendapat makanan, apatah lagi seorang manusia yg sihat sepertinya.

Kenudian dia membuat keputusan utk berpatah balik. Setibanya di rumah, saudagar itu kehairanan lalu bertanya tentang perniagaan yg diuruskannya.

"Saya tidak sampai ke situ. " katanya. Kemudian menceritakan ttg kesukaran yg dihadapinya.

'"Salah tindakanmu itu. Janganlah cuba menjadi serigala. Menunggu pemberian dan sisa org shj. Engkau mesti bekerja dgn lebih serius lagi. Engkau mesti berusaha dgn titik peluhmu sendiri."

Setelah mendengar berbagai nasihat dari ayahnya, anak saudagar pun memulakan kembali perjalanan dgn azam yg baru; mahu berdiri di atas kaki sendiri.

**************************************** *******************************************
Tidak ada barang yg lebih mahal daripada kemerdekaan, dan tidak ada kebahagiaan yg lebih besar selain daripada menunaikan kewajipan.

Saidina Ali

No comments: